In de Gelderlander: Wat is toch het geheim van dit industrieterrein?

17-11-2022

Koning Willem-Alexander heeft Industriepark Kleefse Waard in Arnhem woensdag voor de tweede keer in een halfjaar bezocht voor een rondgang langs waterstofinnovaties. Het tweede bezoek van de koning in korte tijd is niet ongemerkt gebleven. Verslaggever Harry van Der Ploeg van De Gelderlander geeft door middel van vijf vragen antwoord op de hoofdvraag: Wat is toch het geheim van dit Industrieterrein? 

Waarom bezoekt de koning het IPKW?

Koning Willem-Alexander wil zich verdiepen in de betrokkenheid van de Nederlandse bedrijven in de strijd tegen de klimaatcrisis wereldwijd en de stikstofcrisis in Nederland zelf. Hij legt daarvoor al het hele jaar werkbezoeken af. Hij is bijzonder geïnteresseerd in de bouw van de grootste waterstof brandstofcelfabriek op IPKW door zijn hoofdgastheer, het bedrijf Nedstack. Die fabriek moet in 2026 klaar zijn. ,,Een brandstofcel zet zuurstof uit lucht en waterstof als brandstof om in elektriciteit, in warmte en in water”, legt Roel van de Pas van Nedstack uit. Toepassing van de brandstofcellen moet een einde maken aan zware dieselmotoren in de industrie, de scheepvaart en op bouwplaatsen. Het kan óók het einde inluiden van de stikstofcrisis in de bouw. Nedstack ontving onlangs een Europese subsidie van 21,7 miljoen euro voor de fabriek.

Hoe is IPKW ontstaan?

In 2003 kocht ontwikkelaar Schipper Bosch het oude industrieterrein van AkzoNobel. Oudere Arnhemmers kennen de zware industrie in deze omgeving nog van de vele milieuschandalen. Kleefse Waard was berucht vanwege de luchtvervuiling van de synthetische rubberfabrieken van Ciargo, Polysar en later BASF. Dat is allemaal voltooid verleden tijd. Dankzij steun van diverse overheden, met de gemeente Arnhem voorop, ging IPKW zich stap voor stap profileren op milieugebied. ,,Toen ik hier elf jaar geleden begon, stroomde hier nog een open riool van het afval van de petflesrecycling”, zei directeur Kevin Rijke van IPKW deze week bij de opening van een internationale ontmoetingsruimte voor ondernemers in de energiesector onder de naam ‘Connectr Shared Office.’

Wat maakt IPKW zo bijzonder?

Negentig bedrijven die gespecialiseerd zijn in de energietransitie hebben zich gevestigd op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem. ,,Er werken hier circa 2100 mensen”, vertelt directeur Kevin Rijke van IPKW. Onder die bedrijven bevinden zich enkele wereldspelers op het gebied van energie. Een heel grote is het Arnhemse laadpalenbedrijf Allego. De voormalige dochteronderneming van netwerkbeheerder Alliander ging vorig jaar naar de beurs in New York en kreeg daarbij een waarde van ruim 3,1 miljard dollar toegedicht. Het bedrijf heeft in twaalf landen 26.000 laadpunten voor elektrische auto’s geïnstalleerd. Bij de beursgang staken investeerders nog eens 702 miljoen dollar in het bedrijf om het verder te laten groeien.

Er gaat geen week voorbij of er dient zich weer een nieuwe ontwikkeling aan. Rijke wijst op de samenwerking met Rift IJzerverbranding uit Eindhoven, die met de milieudienst van Veolia een energiecentrale wil bouwen om met ijzerstof woningen te verwarmen. De techniek is getest bij Connectr op IPK

Mag Arnhem trots zijn op het IPKW?

 

Jazeker, zegt Peter Molengraaf, voorheen topman van Alliander en thans voorman van de Topsector Energie. Hij geeft leiding aan alle initiatieven voor het energiesysteem van de toekomst. ,,De stroomhoofdstad van Nederland zit in Arnhem.” De specialisten op dit gebied trekken vakgenoten aan uit alle windstreken. Zoals Frank Bult van Ecovolt, dat zich gespecialiseerd heeft in hoogspanning en duurzame energie. Bij festival Mysteryland vervingen ze dieselaggregaten door mobiele transformatoren. Voor het havenbedrijf van Amsterdam zijn ze aan de slag met walstroom voor schepen die nu nog op stookolie varen. Ecovolt verruilde Utrecht voor Arnhem. ,,We komen kennis brengen en kennis halen.”

 

Welke bedrijven gaan als een speer?

HyGear werd in 2020 voor 82 miljoen overgenomen door het Canadese Xebec Adsorption. HyGear produceert tankstations voor voertuigen op waterstof en industriële waterstofinstallaties. De pionier heeft het even moeilijk gehad omdat het rijden op waterstof moeizaam op gang kwam. Nu gloort de doorbraak. Vorkheftrucks, bussen en taxicentrales gingen als eerste in de wereld over de dam.

Elestor, ontwikkelaar van grootschalige elektriciteitsopslag, haalde een investering van 30 miljoen euro binnen van bedrijven rond de Noorse energiereus Equinor.

De Australische ijzerertsgigant Fortescue Future Industries heeft meer dan 50 miljoen geïnvesteerd in twee bedrijven uit de HyET Group: HyET Solar dat flexibele zonnefolie ontwikkelt en HyET Hydrogen dat zich richt op waterstof. FFI wil zo een groen bedrijf worden.

Voor meer informatie over IPKW zie deze link.

Lees het hele artikel op de webiste van de Gelderlander: De Gelderlander

Deel dit artikel:
LinkedIn Facebook

Andere nieuwsartikelen

Alle nieuwsartikelen